Op het web maak je teksten op een andere manier dan in geschrift. Het kost mensen 25% meer tijd om van...
...een scherm te lezen waardoor ze globaal lezen en stukjes steeds overslaan. Teksten worden in de zogenaamde F-vorm gelezen; het bovenste deel het meest, het onderste het minst. Daarnaast houden mensen klikken en scrollen.
De opbouw van een webtekst kan met die van een krantenartikel worden vergeleken; het belangrijkste bovenaan (wat het belangrijkst is, hangt af van je doelgroep). Daarna volgt achtergrondinformatie en als laatst de details.
Waar let je op bij de vorm:
Spreek de lezer direct aan
Richt op directe voordelen voor de klant
Creëer herkenbare situaties voor de lezer
Vermijd omslachtig taalgebruik:
Pas op met zullen, worden, kunnen, willen
Wissel korte en lange zinnen af
Formuleer positief:
ipv we zijn gesloten om.., we zijn open tot..
Wees specifiek en concreet
Gebruik per alinea 4-5 regels (max. 75 woorden)
Zet een witregel tussen elke alinea
Maak lijstjes, daar houden mensen van
Gebruik automatische bullets of nummering (SEO)
Zorg voor gelijkvormigheid in het lijstje
Maak links en zorg voor goede linktekst (SEO)
Getallen en tekens vallen op
Waar let je op bij de kop:
Schrijf eerst de tekst
Bepaal je doel en doelgroep
Gebruik een aanwijzend voornaamwoord
Stel een vraag
Gebruik kernwoorden
Maak nieuwsgierig
Korter is krachtiger als het gaat om webteksten en schrappen is een kunst!